Nechci spekulovat, ale ten strojvedoucí …

Cestování na železnici se u nás pomalu začíná stávat adrenalinovým sportem. Nehody na přejezdech, přejetý člověk, i ty srážky vlaků tak nějak už člověku zevšedněly. Ale ta poslední mi vrtá hlavou.

Srážky vlaků na lokálních tratích, kde vše závisí jen na jediném člověku, který buď ten vlak rozjede nebo ne, jsou asi nevyhnutelné. Dokud se neprovede nějaký další stupeň zabezpečení, tak lidský faktor bude selhávat pořád.

V případě poslední nehody u Českého Brodu je to ale nehoda na trati u nás nejmoderněji zabezpečené, a právě proti nárazu do vlaku před sebou. Tedy přesně to, co se tam stalo.

Zkusím to podat malinko technicky, studoval jsem to v 80. letech minulého století. Nicméně podle různých vyjádření expertů jsem pochopil, že se na zabezpečení nic moc nezměnilo. Ale nedivme se. Na trati z Prahy do Českých Budějovic se místy používají ještě semafory z doby Rakouska-Uherska.

Ale zpět k té trati. Předpokládám, že to zabezpečení je dnes přinejmenším stejné, nebo vylepšené, než to v 80. létech minulého století. Ale nepodceňujme to, i to bylo z hlediska bezpečnosti velmi dokonalé.

Zde se jedná o tzv. Reléový autoblok. Princip je ten, že podvozek vozidla spojí vodivě obě kolejnice a následně zareaguje tzv. Kolejové relé, které dá pokyn další elektronice, že se tam nachází vlak. Trať je rozdělena na úseky a na začátku každého úseku je semafor, který svítí automaticky červeně, právě v okamžiku, kdy v úseku za ním je vlak, tedy podvozek spojil ty kolejnice. Systém je velmi sofistikovaný, podle tehdejší normy ani dvě na sobě nezávislé závady nesměly vést k nebezpečnému stavu. Tedy k tomu, že by na semaforu svítila zelená (nebo žlutá), byť na úseku za ním je vlak. I kdyby myši sežraly všechny kabely, vyzkratovaly se všechny akumulátory a popraskaly všechny žárovky, tak semafor prostě přestane svítit. Nesvítící semafor je pro strojvedoucího totéž, co červené světlo, tedy Stůj! Nemůže se stát, že by svítila zelená, když je kolejový úsek obsazen vlakem. Porucha se projeví vypnutím zařízení.

Strojvedoucí tedy před sebou vidí semafor, který buď svítí červeně, nebo nesvítí vůbec. Pro případ, že by byla mlha, nebo vlak jel příliš rychle a strojvedoucí by prostě nestíhal semafor sledovat, má malý „model“ semaforu i přímo v kabině a vidí totéž, co svítí na stožáru před ním. Musí tedy zastavit, a kdyby to neudělal, tak to za něj udělá automatika.

Může se stát, že strojvedoucí usne, nebo omdlí. Za tímto účelem bývalo v jeho kabině tzv. Tlačítko bdělosti. Každých 20 sekund se ozval signál a strojvedoucí ho musel zmačknout. Pokud tak neudělal, vlak sám zastavil. Tlačítko bylo řešeno tak. Že se skutečně muselo mačkat, tedy nešlo například permanentně zatížit knížkou. Předpokládám, že tak tomu je i dnes.

Dle vyjádření zúčastněných, jež jsem zatím pochytil v médiích, tak vlak měl před sebou skutečně červenou a před semaforem strojvedoucí zastavil.

Předpisy nicméně v tomto případě umožní jet dál i když je na semaforu červená (nebo je zhasnutý). To právě z důvodu, aby v případě banální poruchy nedošlo k zastavení provozu. Riziko není žádné, neboť se jedná o jednosměrnou kolej, po které vlak v protisměru nikdy nejezdí. V takovém případě musí jet strojvedoucí pouze takovou rychlostí, aby byl schopen na dohled zastavit. V 80. létech byl navíc limit omezen na 30 km/hod.

A jak jsem pochopil, i u Českého Brodu se strojvedoucí na tu červenou dále rozjel. Do vlaku stojícího před ním pak prý narazil rychlostí 50-60 km/hod.

A to právě nechápu. Semaforek v kabině mu musel jasně ukazovat obsazenou kolej. Vědomě zastavil a rozjel se na červenou. Bylo ještě denní světlo, takže vlak před sebou musel vidět. Jedině snad indispozice zrovna mezi dvěma cykly zmačknutí tlačítka bdělosti (pokud dnes ještě existuje a není nahrazeno něčím jiným)? Nebo honění času a vědomé překročení maximální povolené 30 km/hod.? Nebo dokonce úmysl?

Spekuluji, vím, a nenadávejte mi. Spíš jsem se pokusil trochu poodhalit technické souvislosti. A na výsledek vyšetřování jsem tentokrát opravdu zvědav.

Subscribe
Upozornit na
guest

13 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
MILOŠ F. PECHAR
3 let před

„Cestování na železnici se u nás pomalu začíná stávat adrenalinovým sportem“, protože se o těch neštěstích píše. Nevím, zda jich dříve bylo méně, ale domnívám se, že se o tom jen méně psalo.

Zdeněk Šindlauer
3 let před

je také důležité, zda a jak rychle fungoval přenos návěsti na stanoviště strojvedoucího. Neúměrně dlouhá doba přenosu návěsti (18 vteřin) byla například jedna ze dvou příčin katastrofy expresu Balt-Orient u Lovosic 10. listopadu 1989 (druhou příčinou byla nepozornost -možná spánek- strojvedoucího). To, že strojvedoucí včerejšího osobního vlaku jel v obsazeném oddíle autobloku namísto 15-20 km/h asi 60 km/h může mj. znamenat, že zapomněl, že se krátce předtím rozjel „na stůj“ oddílového návěstidla, a předpokládal proto, že „stůj“, co se mu přenášelo (?) na stanoviště, bude na dalším oddílovém návěstidle – a neuvědomil si, že mezi tímto návěstidlem a jeho vlakem… Číst vice »

Tomáš Vodvářka
Admin
3 let před

Díky za vysvětlení, i když jsem zvědav, jestli se dozvíme skutečnost (vzhledem k úmrtí strojvůdce asi nikdy). Těch katastrof začíná být nějak moc. Asi je pravda, že pokud by místo 6 miliard na jízdenky přidali strojvůdcům na mzdě, nemuseli by dělat melouchy a ohrožovat tak nejen sebe.

Pavel Khail
Pavel Khail
3 let před

Promiňte pane doktore, ale tady už se musím ozvat. Je obecně známo, že důchody v ČR jsou docela nízké, berte to tedy tak, že je to určité přilepšení důchodcům, rodinám s dětmi a studentům. Pokud věříte, že bezpečnost dopravy vyřeší přidání 6 miliard strojvůdcům, pak je to podobné jako když někdo věří, že bohatý člověk, jako politik, už nebude krást (tím netvrdím, že každý takový politik krade), protože to nepotřebuje. Je zajímavé, že téměř nikomu nevadí poskytování stravenek zaměstnancům nebo současná podpora státu kvůli pandemii. A je zajímavé, že většina odpůrců této státní dotace v dopravě vždy zmíní důchodce, nikdy… Číst vice »

Tomáš Vodvářka
Admin
3 let před
Reply to  Pavel Khail

Pane Khaile, můj názor pramení z jisté zkušenosti, kterou mám okolo sebe. Představa chudých důchodců bere poněkud zasvé, když vidím, kolik z nich cestuje do zahraničí na dovolenou a to mnohdy poměrně luxusní (jistě jsou i chudí, co si to nemohou dovolit, ale mluvím obecně). Je jich poměrně hodně. Takže nemám zrovna pocit, že by důchodci byli ta správná skupina, kam by se měly posílat peníze na přilepšení. (což neplatí o mladých rodinách s dětmi, kde je situace jiná). Totéž studenti, kde bych to chápal. Celé to na mne působí jako snaha o získání voličů. Stravenky a jiné benefity jsou… Číst vice »

David Vlk
3 let před

Díky strašně zajímavý blog

Pavel Khail
Pavel Khail
3 let před

Přemýšlíme o tom asi každý, kdo o neštěstí slyšel. Také jsem slyšel o dřívějším nařízení pokračovat rychlostí 30 km v hodině (v současnosti to už asi neplatí) ale slyšel jsem ještě ve stejné zprávě o povinnosti po zastavení na červenou čekat na místě 3 minuty. Můj názor, a to už spekulace je, je, že obě tato původní nařízení padla za oběť požadavku na zvýšení propustnosti trati, obě totiž dopravu zpomalovala. Podle další zprávy na tomto koridoru denně projede přes 400 vlaků, což znamená jeden vlak každé 3 – 4 minuty. Podle mne jde také o důsledek zanedbání investic do železničních… Číst vice »

Zdeněk Šindlauer
3 let před
Reply to  Pavel Khail

dnes opravdu nemusí strojvůdce zastavit u návěsti „stůj“ na oddílovém návstidle autobloku a může pokračovat v jízdě podle rozhledu (zjednodušeně). Čili asi stejně, jako když na silnici „je řidič povinnen jízdu přizpůsobit rozhledovým poměrům, stavu komunikce …“ atd, což je -bohužel- nesmírně široký pojem. Pokud se „jízda dle rozhledu“ a tedy rozhodování „ano / asi / trochu / možná / nevím / ne / …“ vřadí do logického obvodu zabezpčovacího zařízení „ne / jestliže / ano“ je na problém zaděláno.

Naďa
Naďa
3 let před

Jsem jen pouhý pasažér, ale zdá se mi, že byla velká chyba rušit řízení vlaků dvěma strojvůdci a také zrušení výpravčích na některých tratích, nebo na všech?

Ladislav Nádvorník
3 let před

…shodou náhod jsem včera seděl u piva s aktivním strojvůdcem…v podstatě řekl to samé co vy…plus potvrdil že tlačítko bdělosti je implementováno stále… jediné co nás nenapadlo…je ten „úmysl“…že by se skutečně člověk rozhodla zabít tím způsobem…???… i když…není to tak dávno co kvalifikovaný pilot ukončil svůj život tak že plně obsazeným letadlem řízeně práskl do skalní stěny…. takže..kdo ví co se v hlavě člověka dokáže semlít.

Tomáš Vodvářka
Admin
3 let před

Díky za objasnění, o tlačítku bdělosti vím, ale to ostatní ne. Zdá se být neuvěřitelné, že přes všechno, cos napsal, se to stalo. Bude opravdu zajímavé zjistit příčinu, i když ten hlavní člověk už nic nepoví.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial