Školství stávkovalo, a proč vlastně?
Prý malé platy pomocného personálu, prý málo učitelů, prý nedostatečné investice … všechno to má jeden jediný společný faktor, a to jsou chybějící peníze.
Jenže páni odboráři si poněkud spletli adresáta svého protestu. Vláda už opravdu nemá z čeho do školství peníze nalít. Deficit státního rozpočtu a obecně veřejných financí je neúměrně vysoký. Na tom se shodne i opozice, tedy ti, kteří včerejší protest horlivě podporovali.
Pokud potřebujeme dostat peníze do školství, a hlavně do těch tak medializovaných školních jídelen a jejich pracovnic(ků), tak se podívejme na to, co ty jídelny inkasují. Za oběd o více chodech řádově desetikoruny. Je snad úměrné, aby školákům platil jídlo stát a nikoliv rodiče? Sociálně citlivější rodiče by to mohlo, řeknu-li to vyhroceně, motivovat posílat děti do školy i s obrovskou teplotou. Tam se přeci najedí levněji než doma. To je totiž cena za oběd, kterou doma nepořídíte, ani když budete vařit na ohništi na zahradě.
Ta absurdita jde ještě dál. V mnohých školních jídelnách se mohou stravovat i přespolní. A za oběd nedají ani stovku. To je často částka nižší, než za co si nakoupíte v supermarketu připravenou hotovku na ohřátí v mikrovlnce.
To fakt nikomu nedochází, že tady ty peníze utíkají a není nic asociálního zvýšit platby aspoň na náklady, bez dalších dotací?
A pak je tu samozřejmě otázka školného. Již desetiletí probírána, levičáky (tedy těmi, co včera vehementně více peněz do školství požadovali) striktně odmítána a jako bumerang se absence školného vrací stále zpět. Školné funguje v mnoha vyspělých zemích světa a pokud se k nim chceme řadit, tak nevidím důvod, proč bychom ho neměli zavést. Je na delší diskusi, jak dotovat (půjčovat) sociálně slabším, systém stipendií, grantů, bezúročných půjček … o tom to dnes není.
Dnes je to o principu. Že pokud chceme dostat do školství finance, tak musíme zavést školné a přestat s nesmyslným sociálním inženýrstvím ve školních jídelnách. Ostatně i školní družina by si zasloužila mírný poplatek. A pak nebudeme muset vztahovat ruce k všemocnému státu, pochodovat po náměstích a divit se, že si na takovém protestu přihřeje svou polívčičku i kdejaký odborář a dezolát.
Nejen to. I ty obědy jsou nesmysl. Vláda měla nad protesty zajásat a sdělit: Výborně. Školství potřebuje více peněz. Do půl roku předložíme návrh zákona o školném a o samofinacování vedlejších školních provozů (jídelen, družin …).
Někteří ředitelé – manažeři škol vnímají žáky a jejich rodiče jako klienty, umí se postarat o provoz. Děti jsou na školu pyšné a rodiče platí doučování, dotují rekonstrukce. Takže jako rodiče platíme, když víme za co. Vzhledem k přirozenému rozdělení ředitelů a jejich týmů podle Gaussovy křivky, by některé školy přirozeně žádné peníze neměly a jiné školy by měly zbytečně moc. To je v komerční sféře běžné, denně soutěžíme o zakázky, někteří to umíme líp, jiní hůř. Ve školství si to skoro nikdo neumí představit – proto se školné nezavede.
Problém školného je červený hadr. Naše myšlení, založené na socialistickém vnímání státu, to prostě nedovolí. Kterákoli strana navrhne zavedení školného (byť by bylo třeba i jen symbolické), jde okamžitě do kopru. Vzpomeňme oněch legendárních 30,- Kč za návštěvu lékaře a i takový pošuk, jako je Jiří Paroubek, na tom dokázal vyhrát krajské volby.
Nejen to. I ty obědy jsou nesmysl. Vláda měla nad protesty zajásat a sdělit: Výborně. Školství potřebuje více peněz. Do půl roku předložíme návrh zákona o školném a o samofinacování vedlejších školních provozů (jídelen, družin …).
Ministr uvádí, že je příliš mnoho učitelů. Nevím, jaká jsou čísla, kolik jich přibylo, kolik je tam asistentů pedagoga atd. a jestli je opravdu jejich dramatický nárůst. Pak nelze mít pro všechny tolik peněz. Navíc, jak se ukazuje, stávky se zúčastnili proruští jedinci, nějaký Vidlák….což o mnohém svědčí
Mnoho učitelů? Trochu nerozumím tomu: Kritizuje se, že nebude možné dělit hodiny na menší skupiny. Když se třída rozdělí na půlky, budou potřeba dva učitelé, anebo jeden bude učit o hodinu navíc. Každopádně je to i mzdový náklad navíc. Jak píšu, nerozumím. Školství sleduju jedním okem, ale vychází mi, že největším nepřítelem kvality výuky je byrokracie, respektive šílené papírování (což stojí peníze), a neustálé změny (ty taky něco stojí). Však až bude za dva roky ministrem někdo z ANO nebo SPD, zase se to změní.