V tomhle se pane Kalousku mýlíte

Miroslav Kalousek přicestoval letadlem do Prahy, chtěl před letištní halou sednout do taxíka a divil se. Nešlo to! To je samozřejmě pro jakékoliv letiště na světě dost fatální problém.

Jenže problém byl ještě horší již dříve. Jak se celý život živím v cestovním ruchu, tak vím, že s taxikáři byl a je problém stále. Zkazky od svých turistů slyším i v dnešní době. Nemá cenu zde rozebírat nehorázné škubání nečesky mluvících lidí. Popsáno toho bylo už dost. A to i navzdory kontrolám, sankcím, výhrůžkám ze strany úřadů, prostě to nešlo.

Když nastupovaly nové taxislužby, kdy si zákazník vůz objednával a cenu sjednával přes telefon a věděl přesně na čem je, to bylo ze strany „tradičních“ taxislužeb řevu. Nemají licenci, nemají zkoušky, nemají náklady (asi na úplatky)…. Klacky pod nohy létaly o sto šest.

Ale pokrok nezastavíš a tyto služby se postupně prosadily. Ani já v zahraničí, když už na taxíka dojde, to nedělám jinak. A dnes už ani většina cizinců u nás, o tuzemcích nemluvě.

Přišlo na to i pražské letiště. Sice svěřilo svou přepravu jedné firmě, ale se stejným elektronickým principem. Tedy objednávka přes aplikaci s jasně danou dopředu známou cenou. Tedy žádná nepříjemná překvapení.

Bohužel, pan Miroslav Kalousek, kterého si jinak velmi vážím, poněkud zaspal dobu. Dožadoval se nástupu do taxíku před terminálem, odvozu a zaplacení po dojezdu. Jako dříve. A jako za starých časů se všemi riziky možného okrádání. A když to nešlo, tak to i mediálně náležitě rozmázl: „Přiletěl jsem z daleka, chtěl jsem si vzít taxi. Na nástupišti stála řada hezkých aut společnosti Uber. Jenže jsem se dozvěděl, že aby mi byla služba poskytnuta, musím si jí objednat přes aplikaci, nebo se zaregistrovat v terminálu v letištní hale. Nechci ani aplikaci, ani se nechci nikde registrovat. Chci taxíka, kterému zaplatím buď kartou, nebo v hotovosti a dostanu účet. Tečka. Jenže to mám smůlu, jen za těchto podmínek mě nikdo z čekajících taxíků odvézt nesmí, a jiná společnost než Uber na letišti taxislužbu neposkytuje.“ A pokračuje: „Tuhle marnou diskuzi jsem v danou chvíli nevedl jen já, ale řada šokovaných cizinců, kteří nechápali, proč by se měli někde registrovat, nebo si pořizovat aplikaci, když chtějí jen odvézt taxíkem z letiště do hotelu. Moc prosím jak akcionáře letiště, ministerstvo financí, tak Magistrát, zjednejte nápravu. Tohle je totiž strašná ostuda. Letiště Václava Havla je branou do země, která musí být přátelská. Když sem někdo přiletí poprvé v životě a tohle bude jeho první zkušenost, bude si možná přát, aby to byla i zkušenost poslední.“

K tomu jen dodám, že nechápající cizinci, šokovaní z toho že se musí někde registrovat, budou v budoucnu spíše s pobavením vyprávět, jací že jsou v té Praze podivíni. Dříve nechápající cizinci, šokovaní z toho, jak byli okradeni, všude vyprávěli a uveřejňovali své poznatky o tom, jak je Praha mafiánský divoký východ. A p. Kalouska i ocituji: Když sem někdo přiletí poprvé v životě a tohle bude jeho první zkušenost (škubání taxikářem), bude si možná přát, aby to byla i zkušenost poslední (návštěva Prahy).

Chápu, že se najde penzista, ale i mladý člověk obecně odmítající techniku, který prostě na nějaké aplikace, telefony, ťukání do displeje a podobné hrátky není. Ale k tomu mluvčí letiště Klára Divíšková: „Letiště Praha nabízí tři možnosti objednání oficiální taxislužby Uber. Vozidlo je možné objednat přes aplikaci, kiosek nebo na přepážce s obsluhou, vše pár metrů od stojící flotily společnosti Uber.“

Jinými slovy tito lidé mají k dispozici přepážku s obsluhou, v teple příletové haly, hned za dveřmi od stanoviště taxíků, která jim vše vyřídí. Troufám si tvrdit, že je to pro ně obslužně i komfortnější (nejen cenově), než za dřívějších časů, kdy domluva s taxikáři jinak než česky připomínala spíše snahu domluvit se hluchého s němým. Tady mají profesionála ovládající více jazyků, který s ním vše vyřídí a klient již jen zajde do auta, kde předloží řidiči zadanou jízdu a s taxikářem nemusí prohodit ani slovo.

Pane Kalousku, pokrok nezastavíte a tohle je opravdu pokrok.

Subscribe
Upozornit na
guest

1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Jara Rankova
Jara Rankova
7 měsíců před

Na letisti VH se mi libi, ze ma konecne rozumnou verejnou dopravu,tak, jako jina mezinarodni letiste, za 100 Kc jezdi kazdou pul hodinu Airport bus k hlavnimu nadrazi a naopak.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial