Polská firma chystá útok na české železnice

Pro někoho to může být překvapivé, když polský stavební obr Budimex, jak uvedl web zdopravy.cz, se chce ucházet o zakázky v České republice. Polsko holt udělalo velký krok dopředu.

Dříve by to taková zpráva hodně lidí zaskočila. Poláci, a chtějí u nás stavět, copak oni to umí, a copak my nemáme dost vlastních stavebních firem? Ať si zůstanou doma a nelezou k nám. Akorát vezmou práci našim lidem. I takové hlasy se v Česku ozývají. Jistě, od těch, kteří neumí přemýšlet v souvislostech, myslí si, že každý je povinen se o ně postarat, a jejich obzor končí v sousední vesnici.

Česká republika potřebuje být členem sdružení zemí, které zajišťuje volný oběh zboží, lidí a kapitálu a je jedno, jak je budeme nazývat. To je klíčové, protože jsme exportním státem, a potřebujeme mít kam vyvážet. Na to jsme doplatili po roce 1918, kdy jsme sice získali samostatnost, ale ztratili své tradiční trhy na území habsburské monarchie, protože nástupnické státy včetně Československa zahájily masivní protekcionistickou ochranářskou politiku, která silně znemožňovala dovoz. Jenomže na území českých zemí bylo soustředěno zhruba 60% průmyslové produkce Rakouska-Uherska. Naše firmy však měly ztíženou možnost exportu, což se naplno projevilo za velké hospodářské krize v třicátých letech, kdy výkon ekonomiky klesl o 60% a na původní předkrizovou úroveň se do roku 1938 nevrátil.

Naše země je stále ekonomikou ve vysoké míře závislou na exportu a proto si nemůže dovolit žádnou obchodní válku, poněvadž na ni nemá. Opravdu nemá smysl, abychom vyhlašovali zákazy dovozů čehokoliv nebo omezovali působení zahraničních firem v Česku. Pokud bychom s tím začali, druhá strana a nám to citelně vrátí a my těžce prohrajeme.

Takže je třeba nechat polský Budimex a jakoukoliv jinou zahraniční firmu účastnit se tendrů na českých železničních zakázkách. Pokud uspějí a nabídnou nejlepší podmínky, ať se činí. Nemůžeme si hrát na to, co je české, to je hezké. Poláci nám naopak mohou být v posledních letech v rychlosti výstavby dopravní infrastruktury velkým vzorem. Jsou však také obory, kde i my dokážeme být úspěšní. Tak třeba plzeňská škodovka nyní dodává soupravy pro varšavské metro.

Obchodní války nejsou perspektivní svedou k záhubě, jediným řešením je proto co největší celoevropský volný trh!

Polský stavební obr míří do Česka, zajímají ho železniční zakázky – Zdopravy.cz

Subscribe
Upozornit na
guest

1 Komentář
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Flaška
11 měsíců před

Dobře vyjádřeno.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial