Zpátky do středověku

Tak nám poslanci odhlasovali, že matematika je naukou tak zbytečnou a zatěžující hlavy budoucích ředitelů zeměkoule, že je potřeba ji zrušit.

Nejsmutnější na celé kauze je to, že to bylo na návrh vlády, a ve vládě s tímto debilním návrhem přišel člověk, kterému by úroveň vzdělání mladé generace měla být nejbližší, tedy ministr školství.

Přiznávám, že mi to hlava nebere a myslím, že nebožtík Jan Ámos Komenský musí ve svém hrobě rotovat jako čamrda.

Debata o povinnosti maturity z matematiky se ve vlnách vrací už pěknou řádku let a je holou skutečností, že úroveň znalostí na středních školách je postupně snižována, přičemž požadavky pedagogů, a obecně odpovědných, je degraduje stále razantněji.

Osobně jsem si to vyzkoušel někdy před pár lety, kdy se experimentovalo s dvoustupňovou formou maturity – tedy maturant si mohl vybrat lehčí či těžší test a tím i úroveň prověřovaných znalostí. Bez jakékoli přípravy jsem si (tehdy) asi třicet let po své maturitě zkusil test obtížnější úrovně a s úžasem a hrůzou jsem zjistil, že jsem ocitl někde na pomezí osmé třídy základní školy (jsem první ročník z generace, která devítku vynechávala) a prváku na gymplu. Lehčí úroveň jsme z jakési obavy o uchování si svého duševního zdraví raději ani nezkoušel.

Obávám se, že osnovy z matematiky od té doby přísnější požadavky nezavedly, spíše naopak – a přesto člověk odpovědný za vzdělanost navrhuje povinnou maturitu z matematiky zrušit. Pravda – odsouhlasený návrh možnost maturovat neruší úplně – student bude mít stále možnost výběru mezi matematikou a nějakým jazykem (jen tiše doufám, že v tom není zahrnut i jazyk český), přesto si s jistotou limitně se blížící nekonečnu, troufám prohlásit, že počet maturantů z matematiky bude minimální.

Jak je tohle vůbec možné. I jen průměrně uvažujícímu člověku musí být jasné, že matematika je základem a odrazovým můstkem prakticky pro všechny další obory – jen namátkou je nutná pro pochopení základů logiky, fyziky, chemie a dokonce i dnes do nebe vynášené a všudypřítomné kybernetiky a počítačologie. Prostými slovy – bez matematiky se ve těchto a ani dalších oborech nemáte šanci.

Nedávno jsem ze šuplete vytáhl věc patřící dnes už skutečně spíše do muzea – logaritmické pravítko a docela se bavil nad udivenými pohledy mladších členů rodiny, když jsem se jim snažil vysvětlit, že ten kus plastu je přímým předchůdcem něčeho tak banálního, jako je obyčejná kalkulačka. Stává se mi, že z hlavy vypočítám potřebné numero dříve, než mlaďas najde na dipsleji ajfónu ikonku, která kalkulačku otevře a pak zírá, jak že jsem to mohl vymyslet. A že žák na konci prvního stupně základní školy má problémy s malou násobilkou, sečtením u tříciferných čísel či prostým dělením mne už neudivuje vůbec.

Co se to děje? Rezignovali jsme na vzdělání v blahé víře, že za nás všechno vypočítá mobil, tablet či počítač? Nebo věříme tomu, že skutečně všechno už lze vygůglit a tak nějaké počty už nejsou vůbec, ale skutečně vůbec, potřeba? Pokud ano, tak jsme právě vykročili špatným směrem – totiž směrem totální degradaci požadavků na obecné vzdělání a následně razantní úpadek vzdělanosti společnosti jako celku.

Proč? Mají snad pravdu skeptici a příznivci konspiračních teorií o skryté, šedé vládě skupiny superelitářů, která jako šedá eminence ze zákulisí tahá za nitky a jejímž zájmem je prakticky jen to, aby se z miliard lidí stal jen jim podřízený, nevzdělaný a tím daleko snadně ji ovladatelný dav či stádo ovcí? Tomu se mi moc věřit nechce.

Problém bude spíše v tom, že nejsou prachy – oblast vzdělání je u nás už hodně dlouho na okraji zájmu mocných, pozice a stav učitelský byl pak (nejen) dlouholetým působením jediné správné strany degradován na úroveň obtížného hmyzu a hromosvodu pro případy, kdy rodiče svým cíleným liberálním způsobem výchovy vytvoří ze svých ratolestí sobecké a nezvladatelné spratky, a žádné světélko na konci tunelu nevidím.

No abych to nějak uzavřel. Dnes parlament (mimochodem pro uvedené hlasovalo 78 z 99 přítomných poslanců, kde se flákalo zbývajících 101, se raději nechci ani domýšlet) odhlasoval zrušení povinné maturity z matematiky.

Jak dlouho bude trvat než se někdo (pokud jsem správně postřehl, tak soudruzi piráti už s touto myšlenkou koketují) pokusí prosadit, aby maturitu dostal každý středoškolák? Následovat by mohla úprava ústavy, která by stanovila, že za středoškoláka bude nadále považován ten, kdo do školy chodil alespoň ve středu, no a za pár let nějaký cvok přijde s tím, že školy je možné zrušit úplně, čímž se vrátíme někam do doby před dobu vlády císařovny Marie Terezie.

Pak už budou jen dvě možnosti – buď do té doby zbytky vzdělanců stihnou vytvořit nějaké roboty, které nějak zvládnou to nevzdělané stádo pitomců řídit a živit, nebo půjdeme jednoduše a přímou cestou – řečeno (s)prostě, stručně a srozumitelně … do prdele!

Hezký den všem.

Loading

Subscribe
Upozornit na
guest

45 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
VEKA
VEKA
4 let před

obávám se, že averse k matematice u studentů je – podle mých středoškolských zkušeností – způsobena nekompetentností vyučujících. A platí to nejen pro matematiku, ale i pro jiné předměty, některý kantor dovede podat látku tak, že vás to začne bavit, jiný vám to znechutí. Odtud plynou ty snahy předělávat češtinu tak, aby byla co nejjednodušší, stačí nám jedno i(y), vyjadřování bez samohlásek jak ve starém Egyptě. Začalo to před třiceti léty, kdy kdosi moudrý rozhodl, že máme málo vzdělaných lidí, dnes si každý může udělat vysokou školu, pokud dost platí, protože si nevyhodím neschopného žáka, který mi každý semestr přinese… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Že by abiturient měl zvládnout maturitu z matematiky je pro mne tak samozřejmé, že o tom ani diskutovat nepotřebuji. Ale když se mistři úpravčí školského systému rozhodli, že v současných populačních ročnících chtějí mít většinu mladých s maturitou, pak je holt nutno výrazně snižovat snížit náročnost a požadavky na předpoklady a schopnosti maturantů. Protože v takovém případě je z rozhodnutí vyšší moci nutné, aby maturitu zvládli i jedinci s dvouciferným IQ. A možná proto, že v exaktních oborech se tupost, neznalosti či neschopnost nedá okecat tak snadno jako v oborech humanitních, to holt na středoškolské úrovni už odsrala matematika. Pokud… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Koukám, že jak jsem to psal rychle, a neměl čas napsat to kratší, tam zůstalo i pár chyb. Pardon!

Miloš F. Pechar
4 let před

Přináším reflexi konzervatoristy (*1968), který z matematiky nematuroval, protože na konzervatoři se matematika vůbec nevyučuje. Nevím, co je to sinus, kosinus… (Kozinovu větu znám, Lomikare…) a vůbec netuším, k čemu by mi v životě středoškolská matematika byla. Problém podle mě spočívá v tom, že se stále snižuje laťka, aby měl každý aspoň tu „maduritu“ (tuším v nějakém filmu tak lkala odorující maminka); z diskuse jsem pochopil, že u maturity se dnes často propadá kvůli neznalostem, za které by dříve nepostoupil žák ZDŠ do vyšší třídy. Pak ale chyba nespočívá v absenci maturity z matematiky, nýbrž je na bedrech základního školství.… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Omlouvám se, vím, že odpovídat na otázku otázkou působí možná jako a bisl jidiškajt, ale k čemu je dobré, aby měl muzikant či jiný kumštýř maturitu?
Byl snad nebožtík Rudolf Hrušínský horším hercem, než jsou davy nositelů titulů BcA., MgA. a majitelů maturitních vysvědčení z konzervatoří?
;o]

Miloš F. Pechar
4 let před

Třeba k tomu, aby se směl hlásit na jinou VŠ. Díky tomu, že jsem udělal maturitu (byť bez matiky), jsem se směl přihlásit ke zkoušce na teologii (ETFUK). Tam se taky matematika nevyučuje a budoucí farář ji nutně nepotřebují. Jo, lenost a netalent na jazyky mě po 2 letech vykoply, ale to už je zase jiná kapitola. V současnosti se živím jako „prodavačka“ v marketu, sázím jako laik/amatér na hádám profesionální úrovni náš kostelní měsíčník (ani typograf tu maturitu z matiky nepotřebuje) a pravidelně v kostele varhaničím. Problém je spíš v tom, že se vyžaduje maturita pomalu i od uklízečky… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Jo, máte recht, Miloši, že se vyžaduje maturita i u profesí, kde je to smysluprosté (možná ne u každé uklízečky, ale např u obecního policajta), a to je taky průser. Jenže vyžadování „hyperkvalifikovanosti“ je jedním nesmyslem, který s sebou přináší další průser, a to nerovnost podmínek a nespravedlnost. Protože (bude další otázka) jak k tomu třeba přijde chudák šedesátiletý maturant, když je na pracovním trhu hendikepován, ačkoli při získání maturity musel prokázat vyšší míru schopností a znalostí oproti čerstvému majiteli hrdého titulu Mg či Bc? ;o] Koneckonců sázíte-li (předpokládám spíše sazbu elektronickou), pak k tomu potřebujete znalosti a schopnosti právě… Číst vice »

Miloš F. Pechar
4 let před

„… nerovnost podmínek a nespravedlnost. Protože jak k tomu třeba přijde chudák šedesátiletý maturant, když je na pracovním trhu hendikepován…“ – Inu život není fér. :/ .. „Koneckonců sázíte-li (předpokládám spíše sazbu elektronickou), pak k tomu potřebujete znalosti a schopnosti právě matematické.“ – Nejsem toho názoru. Spíš bych potřeboval lepší grafické cítění, jenže na základce nás v kreslení učili techniku a hodnotili za talent (jak věrně to kdo nakreslil…); VIDĚT nás nikdo neučil (podobně v hudebce nikoho neučili intonovat). Pokud jsem si při sazbě potřeboval něco spočítat, nenarazil jsem na problém. Určité matematické znalosti jsem naopak pořeboval při práci s… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
4 let před

No přece s využitím ostré disjunkce: „Pane bachaři, kterýma dveřma by mě poslal ten druhý bachař, kdybych chtěl na šibenici?“
;o)

Miloš F. Pechar
4 let před

A zcela na okraj – na Idnes by vás za to banovali – namísto slova PRŮSER jsem si vymyslel neexistující melodickou ozdobu – jako je trylek, nátryl, obal… tak PRŮTRYL. 😉

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Ano, i postupně zduřelá pokrytecká prudérie, idiotské zákazy, cenzura a banování patřily mezi důvody, proč jsem bložení na iDNESu postupně omezoval, až jsem se na ně vysral.

Miloš F. Pechar
4 let před

Nevím, co předpokládala původní legislativa, ale pokud se předmět na škole nevyučuje, asi bych ani ty nejhorší politiky nepodezíral z tak šíleného nápadu.
Pak ale stojí za otázku, na kterých školách je taková maturitní zkouška nutná (krom konzervazoří např. uměleckoprůmyslové školy) a zda je (a na jakou VŠ) potřeba tu zkoušku mít, aby se člověk mohl hlásit.
..
Výraz „povinná maturita z matematiky“ mi v těchto souvislostech připadá jako chaotický nápad, který má chaotickou oponenturu a účel lze vysvětlit jen velmi chaoticky.

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Na druhé straně, Ladislave, proč by musel konzervatorista končit studium získáním maturitního diplomu? Takže principiální otázka podle mého nezní, zda a proč povinnou matematiku u maturity na konzervatoři, ale zda a proč vůbec povinnou maturitu na konzervatoři.
;o]

Miloš F. Pechar
4 let před

V přetitulované době by byl konzervatorista považován za „absolventa učňáku“. Ten drajv na tituly tu ovšem je už od R-U monarchie.
Osobně bych maturitu neglorifikoval; naopak bych věřil, že mohou VŠ přijímat za studenty každého, kdo na to má, papír nepapír, ono se to stejně po pár semestrech vyvrbí.

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Je pochopitelné, že za Rakouska-Uherska měla maturita dobrý zvuk, a to právě proto, že ji zvládlo pouze těch 5 % schopnějších. A dobrá pozice abiturientů na pracovním trhu pak byla důsledkem toho, že abiturient byl vzdělaný, tedy měl ověřenou míru schopností a znalostí a prokázal, že je schopen je rozvíjet a rozšiřovat. Pokud by se to dalo nazvat honbou, pak honbou za vzděláním. Zatímco jako honbu za titulem vnímám mnohem spíš tu současnou honbu za bezvýznamným kusem papíru, který o skutečném vzdělání a vzdělanosti vypovídá lautrtrus, protože jej může získat i podprůměrně inteligentní jedinec s dvouciferným IQ.

Tomáš Vodvářka
Admin
4 let před

Přispívám do všeobecné debaty a souhlasím se svou dcerou Adélkou, i když současně rozumím argumentům pánů Flašky a Nádvorníka. Pokud si rozpomenu na svá studia na gymnasiu (1975-79), tak byla matika samozřejmě povinná a my jsme díky konstelaci měli každý rok jiného kantora. Takže už tehdy katastrofální stav, každý rok jiný styl a úroveň. Výsledek byl ten, že jsme museli doslova uplatit profesora v maturitním ročníku, aby nám dal dopředu příklady, které budou při maturitě v pověstném pytlíku na losování. Pro mne, který je výsostně humanitně zaměřen a který věděl, že jde na medicínu, obzvlášť hrůzná představa, že bych si… Číst vice »

Miloš F. Pechar
4 let před

„Úroveň vědomostí pokročila natolik, že je samozřejmě problém se věnovat cele byť jen jedinému předmětu.“ No to už dávno. Pojem renesanční umělec/vědec/šermíř/básník/všeuměl už dávno [díky/vinou] specializací vyšuměl. Kdy že to byla renesance?
Před téměř 20 lety jsem onemocněl leukemií. Jsem rád, že lékaři věděli, které chemosvinstvo mi musejí nasadit… a dosud žiju. Jsem rád, že se nemuseli trápit předměty, které s jejich oborem nesouvisely. Od toho mi tam přišlo asi 5 theologů (kamarádi, jeden z nich je můj brácha, který je mým farářem a já jeho varhaníkem)…

Miloš F. Pechar
4 let před

Takhle bych tu kauzalitu nestavěl. Nikoli PROTOŽE. Spíš tak, že se na medicínu dostane mnoho talentovaných, v budoucnosti vynikajících lékařů, přestože jim „kozinus“ nic neříká. Beztak tak po prvním druhém ročníku mediny vyletí bezpočet těch, kteří na to nemají, matika nematika.
V tomto kontextu považuji povinnou maturitu z matiky za stejné mrhání talenty, jako má katolická církev v kněžstvu, když kazatelský a pastorační talent podmiňuje darem k celibátu.
..
Kdybych se měl tenkrát potřebu ptát na odbornost a patřičnost dotyčných mě léčit, jistě bych se je neptal na znalost řekněme integrálů, i kdybych věděl, co to slovo znamená.

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Začíná mi to připadat, jako by Vaše averze plynula (možná vinou nedobrých pedagogů) z Vašeho nepochopení, co vše matematika zahrnuje, učí a rozvíjí. Potom se, byť třeba ne zcela vlastní vinou, ocitáte na platformě onoho proslulého bachaře v Libíčkově podání, který také vnímal matematiku jenom jako počty. („Co mi budete vykládat? To jsou počty!“ – Kdo chce zabít Jessii!).

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Zní to na první pohled i trochu logicky, Tome, dokud si neuvědomím, že naprosto totožnými argumenty (rozličnou kvalitou pedagogů, odlišnými zájmy studujících, obavami z neúspěchu) by bylo možno odůvodnit zrušení i maturity z češtiny (či kteréhokoli jiného z maturitních předmětů).
To původní základní „trivium“ totiž neznamená jen „číst, psát a počítat“, ale na abiturientské úrovni už schopnosti porozumět vyjádření, zvládat se vyjádřit a logicky myslet.

Tomáš Vodvářka
Admin
4 let před

Vladimíre, mám tři děti a všechny mi potvrdily ( nejen slovně, ale i činy), že podstatné věci se naučily samy a škola je více méně zdržovala. Považovaly pobyt v některých hodinách za zcela ztracený čas ( a pokud jsem měl možnost s některými kantory mluvit, tak jsem s dětmi souhlasil). Trochu Ti budu oponovat. Literaturu si každý najde sám, historii si můžeš také z pramenů, dnes již naštěstí docela dobře dostupných. Totéž cizí jazyk, kdy se dnes středoškoláci chodí „přiučovat“ jinam, protože ten středoškolský je zhusta presentován přeučenými ruštináři apod. Ale u matematiky, fysiky potřebuješ kohosi, kdo Ti vysvětlí některé… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
4 let před

A jsme tam, kde jsme byli: u kvality pedagogů. V mnoha případech je to možná i důsledkem toho, že pedagogickou kariéru si zhusta volí jedinci, kteří mají vyšší ambice než schopnosti. Pokud touží po vysokoškolském titulu, a nezvládnou překročit práh náročnějších a renomovanějších oborů, odcházejí se holt vyučit pedagogy. A protože míst na renomovanějších oborech (s lukrativnější perspektivou) stále přibývá, žel se na školách pedagogických uchytí spíše ten podíl s nižšími předpoklady. A všechna čest výjimkám, tedy těm, kteří mají k vyučování předpoklady a učit chtějí! (A k tomu ještě přibývá fakt, že schopnější absolventi pedagogiky nejdou učit, ale odcházejí… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Byli jsme na tom asi obdobně, na základních školách jsem měl štěstí na matematikáře (snad mne genderoví fanatici nezlynčují za konstatování faktu, že matematikář chlap obvykle bývá sdělnějším pedagogem než matematikářka).. Až na gymplu jsem se setkal s matematičkou, ale naštěstí výtečnou, ona byla výjimkou (a měl jsem kliku, že až později doc. Ing. Lada Vaňatová, CSc přešla učit na VŠ). Jen mi nějakou dobu trvalo, než jsem navykl její neuvěřitelné verbální kadenci. Proti tomu fofru byl i protiletadlový kulomet pomalý jako chod myšlenek Babišova voliče oproti rychlosti zvuku. Ale zase to naučilo koncentraci; bylo totiž nutno mít při jejích… Číst vice »

Tomáš Vodvářka
Admin
4 let před

Možná je to právě tím, že jste oba – Ty i Ladislav – měli kliku na kohosi, kdo Vás strhl pro obor. Já jsem takově štěstí neměl (možná i proto jsem nakonec volil medicínu) a dodnes mám z matiky noční děsy.

Vladimír T. Gottwald
4 let před

Ani není nutno, aby mne někdo strhával pro obor, protože ti moji dobří kantoři (možná jen shodou okolností to byli většinou chlapi) mne nestrhli ani tak pro obor, jako spíš pro téma a svůj výklad. Věděli, co mi chtějí sdělit a dokázali to udělat tak, aby to bylo zajímavé a sdělné – přinejmenším pro ty, kteří to zvládali pochopit. Takovými byli mí češtináři, dějepisář, němčinář, matikáři a matikářka… A ti to uměli tak, že v nás díky jejich podání zůstávala touha dozvědět se víc! Zatímco v současnosti zhusta smekám před těmi mladými, u nichž shledávám zájem a touhu po vzdělání,… Číst vice »

Adéla Vodvářková
Admin
4 let před

Dovolím si zdvořile nesouhlasit. Dneska jsou na mladé lidi kladeny úplně jiné nároky než na minulou generaci. Oborů je tolik, a jsou tak úzce zaměřené, že je nesmysl chtít po studentech, aby všichni až do osmnácti let dělali víceméně to samé, aby se všichni věnovali až do maturity matematice, češtině, dvěma dalším předmětům + nějakému ,,jejich oboru,“ co si sami vyberou. Že je matematika fantastická a bylo by skvělé, kdyby ji lidé víc uměli, to s Vámi naprosto souhlasím. Ale nelze to povinně vyžadovat maturitou – jednak povinnou maturitou toho nedosáhnete, a jednak je to neefektivní, protože děti, které jsou… Číst vice »

Tomáš Flaška
Tomáš Flaška
4 let před

Dovolím si též zdvořile nesouhlasit. Základy matematiky (na středoškolské úrovni) člověk v životě ocení mnohokrát. Jako příklady vyjmenuji posouzení úvěru nebo hypotéky v bance a výpočet složeného úrokování včetně zakomponování poplatků. Posouzení nabídek různých dodavatelů energií. Trochu složitější výpočet při pořizování auta – hybrid, nebo spalovací, benzín, nebo diesel? Kolik tak ročně najezdím, co stojí které palivo, jak dlouho budu auto mít, kolik ročně najezdím? Servisní náklady na různé pohony? V závěru o kolik může být hybrid dražší, než spalovací aby se mi to vyplatilo? Rekonstruuji dům nebo byt? Co se takhle podívat na nabídku firem a ne jen je… Číst vice »

Adéla Vodvářková
Admin
4 let před

Jestli se nepletu, tak kromě toho složeného úročení jde všechno vypočítat trojčlenkou (dodavatelé energií) nebo se jedná skutečně jen o sčítání a násobení (výpočet spotřeby auta, srovnávání firem při rekonstrukci).
Při srovnávání cen obecně potřebujete spíš kritické myšlení než matematiku, a to dosud nikdo na školách pořádně neučí. Jediná trochu matematicky zajímavá věc, co jste zmínil, je ten výpočet délky jízdy, a to se vlastně dá taky spočítat trojčlenkou.

Já přece tvrzení, že dobré matematické myšlení k běžnému praktickému životu patří, nijak nezpochybňuji. Ale k ničemu z toho, co jste zmínil, člověk maturitu z matematiky nepotřebuje.

Tomáš Flaška
Tomáš Flaška
4 let před

No když ono právě to cepování z matematiky to matematické přemýšlení, řekněme selské logické uvažování, člověka naučí. Jinak se k tomu většina naší populace nenaučí, bohužel. Na vysoké škole (ČVUT FEL Jaderná energetika) jsme měli matiky tedy hodně, to si asi dokážete představit. A hodně složité. Ne většinu, ale skoro nic, z toho jsem v životě nepotřeboval. Ale už na škole nám říkali, že je to kvůli procvičování mozku.
Zjevně se neshodneme, ale já osobně jsem rád, že si celý život dokážu (a snad aspoň většinou i správně) vše spočítat.

Adéla Vodvářková
Admin
4 let před

Vidíte, já jsem si taky zatím všechno spočítala, a maturitu nemám.
Nedivím se, že jste na ČVUTu matematiku potřeboval, ale když jste si vybral takový obor, tak maturita z matematiky se hodila. Ale nevím, proč bychom do toho museli nutit i studenty, kteří chtějí být právníky a veterináři.

Adéla Vodvářková
Admin
4 let před

Zdá se, že si tak úplně nerozumíme, možná jsem se nevyjádřila dobře. Já samozřejmě mluvím celou dobu o studiu, ne o ,,užívání si.“ Období čtyř let středoškolského studia je určitě od toho, aby se člověk naučil učit. Ale den má jen 24 hodin. Pokud se bude student připravovat k maturitě z matematiky, nebude moci tento čas využít pro přípravu na svůj budoucí obor. Tímto oborem může být: jazyky, účetnictví, lékařství, zvěrolékařství, zahraniční vztahy, tvorba webů, psychologie, … takhle bych mohla pokračovat dlouho. Do tohoto velkého množství oborů bude z matematiky potřebovat znát jen úplné středoškolské základy matematiky. Jestli máte hrůzu… Číst vice »

Adéla Vodvářková
Admin
4 let před

Nevím, neviděla jsem to. To jsou tam jenom příkady, které lze vypočítat trojčlenkou?

Tomáš Flaška
4 let před

👍 Ano. Tak to je. Ono to zase zavání populismem. Matika je prostě neoblíbená.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial