Proč koupit F-35

Blíží se jednání o schválení nákupu amerických víceúčelových letounů F-35 v poslanecké sněmovně. Nutno podotknout, že některé argumenty odpůrců akvizice jsou vrcholem hlouposti.

Důvodům proč nekupovat americký letoun jsem se věnoval zde a zde. V článcích jsem se zároveň dostatečně věnoval specifikacím F-35, takže není nutné je opakovat. I v nich jsem tvrdil, že letadlo je špičkový výrobek, který ve své třídě (stíhací, víceúčelový bombardér) nemá konkurenci. Pojďme se podívat z opačného úhlu pohledu, co hovoří pro pořízení letounů?

Jako zcela zásadní faktor pro pořízení stroje páté generace se celkem jasně jeví stealth technologie. Pro podpoření tohoto argumentu se stačí podívat na Ukrajinu. Ruské letectvo patří početně mezi nejsilnější na světě a má ve svých řadách množství modernizovaných letadel různých typů a kvalit. Přesto je současný stav takový, že většina leteckých útoků Rusů probíhá zpoza vlastních pozic, aby se ruská letadla nedostala do hledáčků ukrajinské PVO. Paradoxem je, že i nejmodernější letadlo Kremlu, Su-57, se na bojišti příliš neobjevuje. Přitom je avizováno, že se také jedná o stroj páté generace se stealth prvky. Jejich kvalita je ovšem dlouhodobě zpochybňována a letadlo pro vybudování vzdušné převahy stále nemá vychytané množství chyb. Jedním z problémů je třeba tepelná stopa, která se řešila nedávnou modernizací. U letadla, které se ani po letech nedostalo do sériové výroby.

Zastánci F-35 mluví o tom, že na moderním bojišti by Gripeny díky snadné viditelnosti na radarech měly velmi krátkou životnost. Tento argument je z hlediska útočných operací jednoznačně pravdivý. Obtížně zjistitelné letadlo zásadně zvyšuje bezpečnost pilotů a zvyšuje bojovou hodnotu letadla samotného. Je využitelné i pro operace na území protivníka, zatímco Gripen je využitelný prakticky pouze pro ochranu vlastního vzdušného prostoru.

JAS 39, v pozadí dva L-159 (Milan Nykodým / Flickr)

V předchozích textech jsem se dopustil jednoho argumentačního faulu. Psal jsem, že bude nutné investovat vysoké částky do rekonstrukce letišť v Čáslavi a Pardubicích. Současný stav letišť by i pro variantu Gripen E/F stačil. Jenže jsme součástí NATO. A F-35 se zřejmě stane páteřním letounem Aliance. K tomu, abychom obranému společenství alespoň k něčemu byli, bychom minimálně Čáslav museli rekonstruovat tak jako tak. K NATO se ještě na závěr vrátím.

Situace je aktuálně taková, že Lockheed Martin má tak velké množství objednávek, že letadlo zlevňuje. Rozprostření nákladů na vývoj je natolik rozsáhlé, že cena letounu již klesla oproti minulosti takřka o třetinu a pohybuje se kolem 85 milionů dolarů. Cena pro ČR by měla být stejná jako pro jiné země při stejné konfiguraci. Málokde se uvádí, že se prakticky jedná o skládačku. V rámci unifikace jednotlivých verzí Lockheed Martin zjednodušil konfigurace letadla a zákazníci si letadlo celkem jednoduše poskládají sami dle svých přání. Tato unifikace i zjednodušuje případné modernizace a zároveň opět snižuje cenu.

O vojenských výhodách F-35 oproti Gripenům nemůže být sporu. Kromě ceny se často hovoří o schopnosti AČR využít možnosti letounu. Osobně nevěřím, že jich AČR někdy naplno využije. Na iDnes byl nedávno zveřejněn text, kde vojáci obhajují nákup amerických letadel. Náčelník generálního štábu Řehka v něm celkem pravdivě uvádí, že nemůžeme sázet na kvantitu, ale kvalitu. A také zmiňuje garanci dlouholeté životnosti F-35. Faktem je, že švédský SAAB již avizoval nepokračování modernizace Gripenů. To je dost zásadní argument. Ovšem zcela klíčovou větu textu řekl první zástupce Řehky Miroslav Hlaváč, který mluví o akceleračním faktoru F-35 pro přezbrojení AČR. Tím má na mysli, že by v naší armádě mělo dojít ke komplexnímu přezbrojení tak, aby letadla našla rozsáhlé využití. To je ovšem věc, které naprosto nevěřím. Ono to politiky brzy přejde. Jako vždy. Jenže jsme součástí NATO a naši spojenci už v případném konfliktu ty dovednosti jistě beze zbytku využijí a to je dost důležitý faktor.

Takže zbývá cena a náklady na provoz. Spoluautor doporučení AČR pro koupi F-35 brigádní generál Jaroslav Míka v rozhovoru pro iDnes mluví o tom, že náklady na provoz F-35 budou jen asi o čtvrtinu vyšší než na letadlo 4,5. generace a nepřekročí deset procent rozpočtu na obranu. Tvrdí, že vychází z tvrdých faktů. Pokud je to pravda, není zřejmě opravdu příliš co řešit. Přesto jsem trochu zdrženlivý, vojáci pochopitelně kopou sami za sebe. Kromě velmi rozumné obhajoby koupě F-35 se pan Míka zmiňuje o hodně důležité věci a tou je počet objednaných letadel. Dvě letky jsou ukončením letitého provizoria 12 Gripenů a dvou cvičných. Zdůrazňuje naprosto zásadní navýšení schopností plnit alianční závazky a zároveň zvýšení ochrany vzdušného prostoru ČR.

Su-57 (Anna Zvereva / Wikimedia Commons / CC BY)

Vláda je obviňována z podlézání Američanům, ministryně Černochová je podezírána z podlehnutí lobingu a řada odpůrců dokonce zmiňuje, že sloužíme jen zájmům NATO. Opravdu perly. Osobně nevěřím, že by zde byla jakákoli korupce. Naopak paní Černochová zcela vybruslila ze slepé uličky, kterou naše šílené tendry představovaly. Za Pandury by v kriminále měla sedět spousta lidí, nikdo nesedí. Jana Černochová konečně rozhýbala nezbytné nákupy pro AČR a dle čísel ty nákupy vypadají velmi transparentně. Nejsem její fanda, ale tohle jí upřít nelze, byť jí v tom vyloženě pomohla zhoršená bezpečnostní situace v Evropě díky válce na Ukrajině.

Jsme součástí NATO a s tím souvisí nějaké alianční závazky. Myslím, že obyvatelé Pobaltských států jsou velmi vděční, že mohou participovat v této organizaci. Zajímalo by mě jestli by řada našich tlučhubů jednala stejně, pokud by bydlela třeba v Talinnu. NATO nám zajištuje bezpečnost, pevně věřím, že v případě napadení naší země by nám spojenci pomohli, že by se žádný Mnichov neopakoval. Totéž ovšem musíme nabízet i my. A to prostě bude něco stát. Alianční struktury jsou pro nás životně důležité a nemůžeme se jen vézt. Musíme i nabízet kvalitní a dobře vyzbrojenou armádu, byť bych osobně byl především pro společnou evropskou bezpečnost, ale to je bohužel jen pohádka. F-35 je z hlediska našich závazků k NATO jednoznačným přínosem, byť Gripeny svojí váhu mají také. Pokud někdo napíše, že jsme jen pohůnci NATO nebo USA, pak je trochu mimo. Lobbing mají i Švédové nebo třeba Francouzi se svými Rafale. Ukrajinci by teď dali mnoho za to, aby byli součástí NATO. Mají proto doslova životní důvody.

Subscribe
Upozornit na
guest

4 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš Vodvářka
Admin
5 měsíců před

Tvůj poslední odstavec je zásadní. Jsme součástí obranného souručenství. Musíme být připraveni pri případ, že by nějaký šílenec usoudil, že je možné nás opět připojit k nějakému svazu socialistických republik. Bezpečnost něco stojí, ale současně umožňuje klidný život. A ta cena za to stojí.

Ján Šik
5 měsíců před

Díky za článek, Jardo. Jak píšeš, jsme členy společenství a nemůžeme jen těžit výhody. Posledních několik let se prostorem šířilo: jsme v NATO, tak ať nás chrání kdyby něco. Jenže i když jsme součástí nějaké aliance máme své povinnosti k ostatním členům. A přesto všechno by se měli snažit o to, abychom byli co to jde samostatni. Kdo to říkal o těch prutech? Přemysl? Měli bychom být prutem ve svazku, který nejde zlomit. Ale silným prutem. Měj se

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial