
(Ne)práce našich europoslanců pro svého voliče
Zkusil jsem se obrátit na několik našich europoslanců se žádostí o řešení problému, který osobně vnímám jako evropský a nehorázný.
O co konkrétně jde vyplyne z dopisu, který jsem jim rozeslal. A pak se děly, tedy spíše neděly, věci. Poslance jsem vybral napříč politickým spektrem. Ne úplně všechny. A ne extremisty z SPD nebo KSČM. Poslal jsem to přímo to evropského parlamentu, jak vyplývá z mailových adres. Ten dopis:
Datum: 24.02.2025 8:23
Komu:
jan.farsky@europarl.europa.eu, marketa.gregorova@europarl.europa.eu, klara.dostalova@europarl.europa.eu, ondrej.knotek@europarl.europa.eu, ondrej.kolar@europarl.europa.eu, ondrej.kovarik@europarl.europa.eu, ondrej.krutilek@europarl.europa.eu, tomas.kubin@europarl.europa.eu, jana.nagyova@europarl.europa.eu, danuse.nerudova@europarl.europa.eu, ludek.niedermayer@europarl.europa.eu, alexandr.vondra@europarl.europa.eu, veronika.vrecionova@europarl.europa.eu, tomas.zdechovsky@europarl.europa.eu
Dobrý den,
obracím se na Vás s problémem, který by se dle mého názoru měl řešit na evropské úrovni. Pamatujeme si na nehorázné poplatky mobilních operátorů za roaming, které již naštěstí byly díky práci evropských poslanců odstraněny, děkuji. A jistě nejsem sám, kdo to oceňuje.
Jenže podobný nešvar se nám tu rozmohl u bank. Ve smlouvě se svou bankou mám „výběr ze všech bankomatů v EU zdarma“. Přesto na mě drtivá většina bankomatů po zadání výběru přijde s tím, že „výběr je zpoplatněn“, částka je různá. Nedělají to úplně všechny banky a poplatky mají různou výši. Nemohu ale přeci chodit od bankomatu k bankomatu, zadat PIN, částku výběru a pak se divit a porovnávat, kolik kde zaplatím.
Platí to i pro banky české (vlastním německou platební kartu). A opět ne pro všechny, jsou takové, který onen poplatek nevyžadují (např. Raifeisenbank, FIO, nevím zda i další). Vyžadují ho např. ČSOB, KB, Spořitelna, Unicredit, Moneta, Airbank a možná i další.
Pokud mám ve smlouvě se svou bankou onen výběr zdarma, tak to tak má být a případné náklady a poplatky si mají banky vyřídit mezi sebou. Pokud to není možné, tak by banka neměla ve svém ceníku nabízet „výběr ze všech bankomatů v EU zdarma“.
Žádám Vás proto, abyste toto posoudili a případně zkusili zařadit do schvalovacího procesu v rámci celé EU zákaz podobných nekalých praktik.
Děkuji a zdravím
Odes.: Tomáš Flaška
A čekal jsem. A čekal. A nic. Týden.
Po týdnu jsem si tyto poslance jednoho po druhém začal googlit a hledat kontakty na jejich kanceláře, nebo přímo na ně samotné, zde v Česku. A mail jsem jim jednotlivě znova odeslal.
V tomto okamžiku jsme vzdal kontakt na p. Nagyovou a p. Nerudovou. Maily se z Čech vrátily jako nedoručitelné. Na maily do Evropského parlamentu nereagovaly a jiný kontakt jsem na ně nenašel. Dokonalá betonová obrana.
Ale druhý den se přeci jen jedna vlaštovka objevila:
Předmět: Re: Nekalá praktika evropských bank
Od: Ondřej Krutílek <ondrej.krutilek@gmail.com>
Datum: 03.03.2025 5:19
Vážený pane Flaško,
děkuji Vám za podnět, podívám se na to.
S pozdravem
Ondřej Krutílek
Podotýkám, že to byl první a do dnešního dne i poslední vzkaz od pana Krutílka.
Už jsem to vzdal, protože ani nikdo jiný nereagoval, teď již podruhé. Na dotaz do Evropského parlamentu ani na dotaz u nás doma. Ale uběhl další týden a přeci jen:
Předmět: Nekalá praktika evropských bank
Od: zdechovsky@zdechovsky.eu
Datum: 10.03.2025 11:09
Vážený pane Flaško,
moc děkujeme za váš e-mail. O Vámi zmiňovaném problému se již na půdě evropského parlamentu ví a všichni europoslanci z frakce EPP, včetně mě se již před dvěma týdny zpět dohodli, že se toto téma bude řešit na úrovni delegace EPP. O výsledcích vás budeme informovat.
Moc děkuji a přeji hezký den.
Markéta Vyvlečková
vedoucí kanceláře europoslance
Hle. Před dvěma týdny se dohodli, že to budou řešit. Asi zcela náhodou to spadá do okamžiku, kdy jsem napsal první mail. Ale začínám nabývat optimismu. Je mi jasné, že při procesech na evropské úrovni to bude běh na dlouhou trať, ale holt musím být trpělivý. Ale můj optimismus je zchlazen hned následující den:
Předmět: Nekalá praktika evropských bank
Od: NIEDERMAYER Ludek <ludek.niedermayer@europarl.europa.eu>
Datum: 11.03.2025 21:20
Vážený pane Flaško,
děkujeme za Váš dotaz. Pokud by Vaše banka ve smlouvě s Vámi/v ceníku uváděla pouze informaci, že máte výběry ze všech bankomatů v EU zdarma, bez uvedení doplňující informace o možnosti zpoplatnění výběrů z bankomatů v jiných zemích EU třetími stranami (provozovateli bankomatů), pak byste mohl po své bance požadovat zjednání nápravy v podobě uhrazení poplatků za výběr, které jste musel zaplatit, či se o dalším postupu poradit s ombudsmanem banky. Zjistili jsme, že řada bank tuto doplňující informaci ve smlouvách s klienty/v ceníku transparentně uvádí. Doporučujeme tedy ověřit, jak přesně je informace o podmínkách výběru z bankomatů v zahraničí ve smlouvě či ceníku formulována. V případě, že banka informaci o možnosti zpoplatnění výběru z bankomatů třetí stranou transparentně ve smlouvě/v ceníku uvede, neporušuje zřejmě žádný platný předpis.
S pozdravem,
L. Niedermayer
J. Farský
T. Zdechovský
Všimněte si, že pod mailem je podepsán i ten samý pan Zdechovský, který mi o den dříve prostřednictvím své vedoucí kanceláře sdělil, že se tím již 14 dnů zabývají. Nabývám dojmu, že v mailech jde jen o předpřipravené fráze a podněty obtížných voličů se nikdo moc vážně zabývat nemíní.
To vysvětlení mě skoro až šokuje. Pokud bych vzal srovnání s již zmíněnými mobilními operátory, tak je to podobné, jako byste měli mít smluvně (dnes už vlastně skoro podle zákona) roaming po EU zdarma, ale v ceníku by byla douška, že lokální operátoři si mohou stanovit zvláštní příplatky.
Tak oněm třem poslancům podepsaných pod posledním mailem ještě odpovídám:
Předmět: Re: Nekalá praktika evropských bank
Od: Tomáš Flaška – soukromě <tomas@flaska.cz>
Datum: 15.03.2025 12:37
Komu: NIEDERMAYER Ludek <ludek.niedermayer@europarl.europa.eu>
Dobrý den,
a děkuji za odpověď. Banky toto samozřejmě ve svých cenících uvádějí. Stejně jako dříve mobilní operátoři ve svých cenících uváděli nehorázné ceny za roaming. Právně je vše naprosto správně. Ale z hlediska uživatele, je to nehoráznost, podobně jako byly dříve roamingové poplatky.
Představte si modelovou situaci, kdy chci vybrat svou českou kartou Eura v zahraničí. Přijdu k prvnímu bankomatu, vložím kartu, zadám PIN, sumu výběru a jsem upozorněn, že výběr je zpoplatněn 4 Eury a dotázán, zda chci pokračovat. Transakci zruším.
Chodím po ulici a hledám bankomat jiné banky. Najdu a celou proceduru zopakuji. A najednou jsem upozorněn na poplatek 5 Euro. Takže transakci zruším a co dál? Mám zkoušet hledat bankomat opět jiné banky? Nebo se vrátit k prvnímu, protože byl levnější?
Ne každý žije v dané zemi, aby všechny poplatky dokonale znal. Prostě se tam jezdí párkrát za rok turisticky. Podobně jako se dříve používal roaming a platby za něj několikrát ročně turisticky.
Dle mě je to naprosto analogický příklad. Banky buď mají fixně zakomponovat cenu za výběr v bankomatu v zahraničí do sazebníku poplatků, nebo si poplatky vyříkat mezi sebou. Ale klient opravdu nechce chodit od bankomatu k bankomatu a zkoumat, kde to je výhodnější.
Napište prosím, zda jste ochotni to do své agendy zařadit, či mám hledat jiné prostředky.
Děkuji a zdravím
Odes.: Tomáš Flaška
A odpověď? Do dnes zatím nepřišla žádná. Asi jsem skončil.
To jsem nevěděl. Mám vždy eura z domova, nebo platím kartou. Máš samozřejmě pravdu a přístup europoslanců je hanebný.