
O lékařích, pacientech a jiné zvířeně….
Název blogu je samozřejmě parafrází na knihu Geralda Durella „O mé rodině a jiné zvířeně“. To abych předešel nepochopení.
Je to jakási reflexe na jeden blog a následné celospolečenské vzedmutí, které vyvolalo jednání jisté gynekoložky (samozřejmě v rámci GDPR všichni známe její jméno a působiště a to na rozdíl od vraha, který je důsledně chráněn jak v identitě tak i lokaci).
Video osobu lékařky ukázalo jako vulgární, impulsivní osobu, která nevybíravým způsobem vyhazuje pacientku z ordinace. Video neobsahuje celou scénu, tedy jakousi ouverturu celého konfliktu, ale jen závěr, kdy excitovaná lékařka používá nepřijatelné výrazy, s nimiž vyhazuje pacientku ven ze dveří ordinace.
Možná zajímavější než samotný konflikt byly reakce čtenářů předmětného blogu. Někteří mají jasno, lékařku je třeba zlikvidovat, vyhodit z komory a nejlépe kamsi odsunout. Jiní – včetně mně – se snaží najít důvod její verbální explose, protože podobné jednání není v ordinacích obvyklé, jde o výjimečné situace, jež pak dostávají zaslouženou veřejnou pozornost.
Je třeba předeslat, že lékař je lidská bytost, stejně jako klempíř či kremační řečník. Naprosto stejným způsobem přijímá stravu a následně vyměšuje, stejným způsobem reaguje na nepříjemné události, jež se mu dějí a úplně stejně si potřebuje po práci odpočinout. Zatímco u zedníka nás nějaký výbuch zlosti či peprný výraz nepřekvapí, u lékaře je to z hlediska společenského nazírání zcela nepřípustné. Jako by byl jinou bytostí, jež je zbavena emocí, bytostí, u které požadujeme za každých okolností vlídné a chápavé chování vzdor našemu přístupu.
Většina lékařů se tak skutečně chová. Časem se naučí skrývanou či viditelnou agresi pacientů vůči sobě eliminovat, ředit a hrozící konflikt efektivně odvrátit. A to často v situacích, kdy by byl razantnější postup naprosto na místě. Kupříkladu opakované ošetřování epileptika, který nebere léky a pravidelně je dovážen RZP ve stavu opilosti na „vyšetření, protože měl záchvat“. Pacient s cukrovkou, který je pracně specialistou „vyladěn“, aby se tu a tam nasytil kremrolemi a poté tvrdil „že léky na cukrovku nefungují“. Pacient, který vzdor upozornění, že mu hrozí nebezpečí z prodlení zákroku, přijde za rok již v nezvratném stavu s tvrzením, „že se na něj doktoři vykašlali“. V podobném duchu bych mohl pokračovat do nekonečna.
Co s tím? Především je třeba říct jasně, že na rozdíl od socialismu neexistuje „národní zdraví“ s jeho ústavy různého typu, ale jen a jen moje zdraví, zdraví mého partnera, mých dětí apod. A že zásadní odpovědnost za ně nesu jen a jen já. V případě, kdy si nevím rady, je tady lékař, který má s daným stavem o cosi více zkušeností a je schopen mi poradit. A je třeba vědět, že ne vždy to jde, že ne vždy se podaří vše vrátit do původního stavu jako je tomu kupříkladu u výměny karburátoru v autě. A že je třeba v tomto případě daný stav pokorně akceptovat. A pokud s lékařským postupem nesouhlasím, mohu svobodně odejít a lékař má právo mě neléčit a nemít za mne odpovědnost.
Že všechno není jen na lékaři mi dnes připomněl přípis z jedné zdravotní pojišťovny. Dostal jsem milé oznámení, že jsem překročil jakýsi limit v zobrazovacích vyšetřeních a že mi pojišťovna z příští platby strhne něco přes 30 tisíc korun. To jsou, milí čtenáři, ta vyšetření, které od pultíku Ministerstva zdravotnictví nabízí šéf resortu a na billboardech slibuje jedna velká pojišťovna její provedení do 14 dní. Jistě, máte na toto vyšetření zákonný nárok, lékař přeci musí vystavit žádanku, když dojdete k názoru, že je to u vás nutné. A to třeba opakovaně, protože, co když se stav po 2-3 měsících změnil, nebo co když se radiolog spletl? Když to odmítne jako neodůvodněné, je třeba vyvolat konflikt a natočit toho zmetka na video a pak pustit do éteru. A občané dojdou k závěru, že tento lékař je darebák, kterého je třeba tak nějak rovněž eliminovat z veřejného prostoru, protože nedal pacientovi to, na co má přeci nárok.
Až tak jednoduché to je.
Dobrý den, já jsem z druhé strany, jsem ten pacient.Chci jen pár poznámek. Všichni jsme lidé,ale výzva starýmu aby jí udělal haranta patří možná do diskuse na facebooku, ale ani v naší vesnické hospodě si ji nedokážu představit. Jsem přesvědčený,že paní doktorka by měla přehodnotit svůj vztah k alkoholu. Klidně mi spílejte, ale má dlouhodouhá životní pozorování mají i toto vysvětlení jejího zkratu. Trochu tomu napovídají i publikované zkušenosti jiných „slušných“ pacientek, které si toto nechaly líbit. Nepořádky v systému financování zdravotnictví my pacienti určitě nemáme na svědomí a trápí nás stejně jako i lékaře a ostatní pracovníky ve zdravotnictví.… Číst vice »
Milý pane Krupáre, nikdy, ani na vteřinu, jsem s projevem paní kolegyně nesouhlasil. Jsem po 40 letech v medicíně dostatečně vycvičen k tomu, abych dával najevo své emoce, natož podobným způsobem. Váš předpoklad o její opilosti je však spekulativní a neodvážil bych se to tvrdit. K druhé části Vašeho příspěvku. Pokud by pojišťovna měla vymáhat peníze po neukázněných pacientech, nedělala by nic jiného. Vím, že to zní defétisticky, ale praxe je taková, že zdravotní pojišťovny to příliš nezajímá. Několikrát jsem upozorňoval pojišťovnu na výskyt jedinců, kteří obíhají několik specialistů jednoho oboru a od každého „nafasují“ měsíčně dávku analgetik, s nimiž… Číst vice »
Tome, samozřejmě máš pravdu. I toto hledisko mohlo hrát v tom konfliktu roli.
Musím se ale přiznat, že mě velmi zaujal klidný tón hlasů filmující pacientky. Přijde mi, že to naplánoval. Udělala pás a doktorka se chytila. A zatímco doktorka s křikem pobíhala po ambulanci, pacientka jen klidným hlasem „nahrávala“. Bylo by fakt zajímavé vědět, co se stalo před začátkem toho filmováni.
Přesně. Neumím si představit vyhraněnou situaci, kdy jsem takto urážen (to byla opravdu síla) a já v pohodě vytáhnu mobil, nastavím natáčení videa a klidně odpovídám. Jsem si téměř jist, že to vše bylo připravené jako past. Možná předchozí zkušenost stejné pacientky, event avízo kamarádky, že to tak může být a tak se dotyčná připravila.