Ke kontroverzi kolem vystoupení komika Kozuba

Server iDNES informoval 9. ledna 2023 o vystoupení Štěpána Kozuba v O2 aréně. Přesněji o negativní reakci Lea Pavláta a Patrika Bangy na vtip hanobící oběti holocaustu. Na blogu iDNES publikovala obdobně záporný postoj Blanka Fay.

Připomeňme to podstatné (úryvek je z iDNES):

Kozub jako vtip ve svém představení vyprávěl, jak někdy po druhé světové válce jede autobus plný Romů, který se jede podívat do ghett, aby se to už nikdy neopakovalo. Průvodčí jde oznámit, že přijel „autobus plný cikánů“ a vrátný na to odpoví: „To my tady ale už neděláme“.

Leo Pavlát:

Jménem Židovského muzea v Praze, jehož součástí je Památník obětem šoa z Čech a Moravy, vyjadřuji odpor k takovému cynismu.

Patrik Banga:

Publikum „vtip“ ocenilo. Já ne.

Blanka Fay:

Bohužel jsem se nesmála a udivilo mě, kolik lidí ano.

K těmto hlasům se připojuji. Aby bylo jasno: nevolám po zákazu, ale ztotožňuji se s vyjádřením Lea Pavláta na Facebooku Židovského muzea. V něm je uvedeno, že komik „recykloval jako zábavnou historku výsměšný pošklebek, který původně hanobil oběti šoa a v němž jen Židy nahradil Romy, rovněž oběti holokaustu“.

Ještě jeden citát ze stanoviska Lea Pavláta:

Smích početného publika po nestoudném znevážení umučených nebyl jen přitakáním zraňující otrlosti Š. Kozuba, ale i dokladem mravní pokleslosti obecnějšího dosahu.

Šokující doklad mravní pokleslosti obecnějšího rozsahu pak čtenář našel v diskusi pod zmíněným článkem na iDNES („Hanobil oběti holokaustu. Štěpána Kozuba kritizují za vystoupení v O2 aréně“/9. 1. 2023). K mému neskonalému údivu se to v ní jen hemží podobnými zvrácenými, odpornými a odpudivými „vtipy“ zesměšňujícími a znevažujícími oběti té nejděsivější tragédie, jaká kdy lidstvo v jeho moderní historii postihla.

Jsem z toho totálně znechucen, diskusi jsem ani nedočetl (obsahuje přes 650 příspěvků). Nemohl jsem si nevzpomenout na „zábavu“ jednoho z nejhorších režimů naší doby, íránské šíitské diktatury, která pořádá mezinárodní soutěž karikatur, v nichž se tvůrci předhánějí v tom, jak co nejvíc zesměšnit a ponížit Izrael, Židy, jak co nejhruběji znevážit holocaust a jeho oběti. Na tuto úroveň klesli ti, kdo ochotně zatleskali zmíněnému Kozubovu „vtipu“ o „autobuse s cikány“. Něco takového nelze ničím omluvit: ani tím, že tyto „vtipy“ a vymýšlejí a šíří sami Židé, že je vyprávěl i Arnošt Lustig, že „sranda by se měla dělat ze všeho“? Opravdu ze všeho?

Tento druh urážek má více podob. Mezi pro mě nepřijatelné, proti nimž vždycky pozvednu hlas, patří i scéna ve Frljičově hře „Naše násilí, vaše násilí“, v níž Ježíš znásilňuje muslimku. Jde o nejhrubší způsob,  jakým lze urazit city těch věřících křesťanů, a není jich málo, kteří chovají k osobě Ježíše nejvyšší myslitelnou úctu.

Nemohu se ovšem vyhnout ani některým (opakuji: některým) textům blogera iDNES Karla Trčálka, v nichž vědomě a zhusta rafinovaně uráží křesťanské náboženské hodnoty – samotného Boha, Ježíše, víru, učení Bible a jiné aspekty duchovní sféry,  které jsou mnohým z nás svaté. A opět: nevolám po zákazu, jen veřejně a nahlas říkám „císař je nahý“ – pro mě a ostatní je toto urážlivé. Smutné na tom je, že Patrik Banga, který se správně připojil k Leu Pavlátovi v kritice Štěpána Kozuba, a který je současně administrátorem blogu iDNES, kde Karel Trčálek své urážky publikuje, se proti tomu nikdy neohradil – třeba podobně jako ke Kozubovu prosincovému vystoupení v O2 aréně na serveru Romea.cz., kde 5. ledna 2023 napsal:

Publikum „vtip“ ocenilo. Já ne. Asi by ho neocenil ani nikdo, koho znám a s kým se přátelím. Jsme prostě asi jinej gang. Jenže to video se šíří a lidé ho lajkují. Člověk se tak nutně musí zamyslet, jak na tom vlastně jako společnost jsme.

Ano, je to na zamyšlení. Pro mě z toho vychází zjištění: Urážet oběti holocaustu, židovské, romské, jakékoliv – ne. Samozřejmě že ne! Urážet city křesťanů – zjevně ano.

Smutek, zklamání.

Nemohl jsem si nevzpomenout na dnes už legendární výrok německého teologa Martina Niemöllera:

Nejdřív přišli pro komunisty – a já jsem se neozval, protože jsem nebyl komunista.

Pak přišli pro Židy – a já jsem se neozval, protože jsem nebyl Žid.

Pak přišli pro odboráře – a já jsem se neozval, protože jsem nebyl odborář.

Pak přišli pro katolíky – a já jsem se neozval, protože jsem byl protestant.

Pak přišli pro mě – a v té chvíli už nezbýval nikdo, kdo by se mohl ozvat.

Nelze ho aplikovat otrocky na naše téma. Je ale inspirativní.

Nejdřív byli uráženi křesťané – a my jsme se neozvali; máme přece svobodu slova, svobodu umělecké tvorby.

Pak jiní, v rámci stejné svobody slova, začali urážet oběti holocaustu. Proč jsme se ozvali teprve teď a ne tehdy, kdy byli uráženi křesťané? Proč?

Subscribe
Upozornit na
guest

14 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Radka Kielbergerová
22 dní před

pane Stejskale, jednu věc ještě a odcházím, věřte mi:) slibuji… A fakt nevím… Dodejte mi kdyžtak, kde jste se třeba Vy nebo úzkohledá paní Valíková – já nevím – kdy jste se kdykoli v čase minulém nějakým článkem zastal Romů, nebo kdy Vám vadilo pro ně to devótní slovo cikán. Věřím, že Vám to vadí:) Paní Valíkovou jako zastánce Romů neznám…:)

Radka Kielbergerová
23 dní před

…neumím držet slovo, vstupuju,alenebojte:))hezký večer.Zmiňujete Karla, nečetla jsem, letmo vím,pustil se do Větvičky; Kdo tu úctu z 99.99 nemá vůbec? Karel to fakt v téhle dvojce není:) věřte. Nemám to nastaveno jako Vy, spíš ze sociologic.hlediska v jistém protnutí s historií
cosi mých písmen a názoru zde, chcete-li:) https://kielbergerova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=796468

Vladimír Ludvík
Vladimír Ludvík
23 dní před

Souhlasím s vámi až na dvě věci. 1) Nedávno jsem zde uvedl panu Dvořákovi jeden vtip pana Arnošta Lustiga, který byste možná i vy mohl chápat jako pro vás urážlivý, ale já ho viděl pana Lustiga osobně povídat (to je ten, který je o pekle a končí slovy: „to jsou křesťané, těm se to tak líbí“. Asi existují možná i jiné vtipy, které jsou možná panu Lustigovi neprávem připisovány a tam můžete mít třeba i pravdu. Nevím. 2) S panem Trčálkem jste mimo. To je mi líto. Jinak jsme namnoze svědky často toho, že křesťané leckdy urážejí své city i… Číst vice »

Radka Kielbergerová
23 dní před

A.Lustig je přesně ten,kdo ví,jak s tímhle pracovat…který sám mnohé vtipy zná, ale přesně ví, kde je čára,s jistým pochopením, že lidi se prostě baví i blbostmi Když jeho student povídá vtip o tetování z Osvětimi – řekne mu, ty jsi poslyš strašná bestie, zasměje se a jde dál. Knížku Živel Lustig beru do práce a čtu z ní stále. hezký večer.

Vladimír Ludvík
Vladimír Ludvík
22 dní před

Je mi líto, ale nepochopil jste proč jsem napsal, že jste mimo. Nejde o vás jako osobu, je mi jasné, že některé části tvorby pana Trčálka jsou pro vás jakožto konzervativního křesťana zřejmě i urážkou (sice by bylo možno zvážit i souvislosti v jakých některé jeho texty byly napsány, ale to už je pohádka o něčem jiném a bylo by to na dlouho). Mně tu šlo o to, že jste tu udělal dle mého názoru jistou formu podpásovky, kdy jste sloučil dva problémy – jeden, který je všeobecný a zcela jasný, kdy se k vašemu názoru kromě mé maličkosti zde… Číst vice »

Pavel Dvořák
Pavel Dvořák
22 dní před

Pane Ludvíku, najděte si někde na iDNES „bitvu“ o Mariánský sloup. To byla ukázka křesťanské lásky a vzájemného pochopení. V diskusích před příslušnými blogy byly příspěvky, vyzývající obě strany, ať si to jdou vyřídit na Bílou horu. A upozornění, že už máme 21. století a ne středověk.

Vladimír Ludvík
Vladimír Ludvík
21 dní před

Já bych tu otázku toho slpoupu už nerozvíjel. Výměna názorů a stanovisek není bitva.

Vladimír Ludvík
Vladimír Ludvík
21 dní před

Tak jste si něco vyříkali a to i přesto, že se míjíte. Já přece vím, že je to těžké a že to či ono mohou lidé chápat i jako urážku. Já se snažím rozebírat věci nikoli až tak emotivně, ale spíše věcně, na základě daných textů a formální logiky. Víte dobře, že jsme na sebe v některých interpretacích narazili a výsledek rozhodně nebyl jednoznačný ve smyslu jak to vidí konzervativní evangelikálové. Můj názor na Bibli asi znáte. Galileo Galilei svého času řekl, že pokud se biblická interpretace rozchází s ověřenou realitou, pak nastal čas změnit biblickou interpretaci. Podle pana prof.… Číst vice »

Radomira Kielbergerova
21 dní před

Díky za další vědomosti…:)a jinak? Mám ráda vtipy..Ivana Steigera. Mám ráda humor, kdy je Bůh v podvlékačkách. Jako o něm tak kdysi napsal Ottfried. Nevím..vskutku nevím, co říká pan Stejskal na Bradgfoardova Černošského boha a Izraelity. Vtipy jako ten, kdy se dva andělé za zády Pána u písíčka baví…od tý doby, co získává popularitu na sítích, nemá odvahu na potopu, jsou vtipy a humor lidem ve vztahu k tomu lepšímu a pojetí Písma blíž …protože zkrátka milá polidštěná blízkost..víc než se panu Stejskalovi zdá. Michelangelo Boha udělá, jak na nás v sixtince vystrčí zadek. A…sám papež tomu už tehdy dobře… Číst vice »

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial