Kolik umíš jazyků, tolikrát jsi člověkem

I seděly jsme zas pospolu nad vínem. Moje kamarádky ze studií mám ráda. Jsou občanského urputnějšího nasazení nad běžnou normu, aktivistky a taky ale vzdělané několika vysokými a opravdu v kalibru rozhledu v historii a i tady a teď.  A tomuhle výroku nikdy nerozuměly jinak než jako blbosti skoro rasistického hloupého přídechu.

Řeč je samozřejmě o tom strašném pozdvižení nad zamýšleným zrušením druhého povinného jazyka, druhého v pozici žáků základních škol. Nemohu si pomoci, ale říkám si  hósana. Trocha upřímného pohledu, který má co do činění s tím, jak se tohle pozdvižení hodí. A vůbec ne tolik těm opravdovým jazykovým znalcům, ale jisté skupině, která nemůže vládě přijít na jméno. Veškerenstvo pláčů a nabádání o neuváženém kroku má svou pevnou půdu, vlastně její rovina je i pochopitelná. Je to obava jazykářů, že se neuživí, čili se do éteru rádo hází zmiňovaným rčením. Nejsem nelida a i to i nějak chápu. Jsou to v sestupu možností padající hodiny úvazků, zkrátka nic příjemného pro dotčené učitele.

Jazyky z nabídky ale nezmizí. Budou se nabízet dětem dál. Jen by neměly být už povinné. A bude se tedy vidět. TGM se kdysi po vzniku našeho státu nechal slyšet, že nebude nijak nápomocen prosazovat církev v nově vzniklém moderním státě, že církev by měla sama obstát. Co může v moderní době člověku nabídnout? Jak lidi přesvědčit, že i duchovní rozměr potřebují? Je pro ně pořád ještě přitažlivá? Opratě má v rukou jen ona a nikdo jiný.

Jazyk druhý byl možná v dobré víře dětem vnucený jako vize toho, jak budou člověkem v Anglii, ale i člověkem v Německu a ve Francii…člověkem ve Španělsku a jak budeme světoví. Nabídka se však vždycky odvíjela od toho, koho na jazyky ředitel k ruce doopravdy měl a má a příští rok mít bude. Skoro vždy tedy do rozvrhu dítěti naskočil jazyk, který se nemusel stát milovaným a chtěným svorně všemi – když já bych třeba raději začal než s němčinou s francouzštinou… ale nejde to.

Řada dětí není vůbec jazykově nadaná a je to třeba připustit. Řada dětí bojuje s češtinou a má co dělat zvládnout angličtinu. Málokdy platí, že lopotí-li se kdo s jedním jazykem, bude se nelopotit s jazykem dalším povinně připsaným. Pak se řekne, on moc není na jazyky. Mnoho dětí inklinuje k technice a čas by věnovaly raději jí. Koneckonců, angličtina stejně hýbe světem – možná se tedy víc soustředit na ni.

Neznám řešení. Jen když se vrátím k něčemu, co doopravdy často bezmyšlenkovitě omíláme o násobeném člověčenství – mám za to, že je skutečně důležitější vnímat souvislosti a nepodléhat vlivům, kterými hloupneme.  A to nezachrání žádné excelentní  vybavení jazyky, když vám chybí pro nebezpečný svět právě tohle podstatné.

Ne, nemusíte být nutně méně člověk, když nezvládáte jazyky jako ten vedle vás. To rčení by mělo znít – kolik umíš jazyků, tolikrát jsi schopný se bez pomoci dorozumět a setkat se s věcmi, kterým jako člověk budeš lépe rozumět. A v souladu s Komenským – když už jsme u toho – neuvidíš tak snadno v každém nepřítele a využiješ tuto znalost být dobrým člověkem pro uchování míru. Tak jako to ten, co visívá v učebnách jako učitel národů, v své pevné zásadě především totiž myslel. Vzdělání jako prostředek mírotvorný. Války Komenského trápily nejvíc. Když nejsi srovnaný uvnitř – marna všechna mnohost. Když srovnaný jsi – jazyky ti opravdu mohou dát rozlet.

Jazyky v nabídce zůstanou. Na to udělat jim dobrou přitažlivou pověst čas byl. Nikdo neříká, že nejsou důležité …No tak uvidíme:)

Subscribe
Upozornit na
guest
21 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Filip Vracovský
Filip Vracovský(@filipvracovsky)
18 dní před

Zdravím Radko… Ty jo, píšete zrovna o věci s kterou bojuju. Dělal jsem takovej projekt, kdy mi do školy přijel kamarád a vařilo se a povídalo o životních a pracovních zvycích v Německu a Rakousku. Samozřejmě v němčině… Anglicky umí děcka podstatně lépe a baví je to, ale z profesního hlediska většina z nich užije němčinu mnohem víc. Kdybych to tak uměl namotivovat je k dobrovolnosti , ale v tomhle konkrétním případě mi to nejde. Inu mám se pořád v čem zlepšovat….Nicméně je jednoznačné, že ani povinnost je skutečně si osvojit alespoň základy nedonutí.

Jan Šik
Jan Šik(@jansik)
19 dní před

K zásadním příčinám dnešní neklidné doby v našich hlavách je přemíra informací. Nevidím smysl v tom si zaplácavat mozek třetím jazykem, když kolem sebe vidím, že je jen minimum lidí, kteří ho fakticky potřebuji pro práci nebo pro život vůbec. Co se nepoužívá je mrtvé. Jako daleko prospěšnejsi bych viděl větší důraz na jazyk mateřský, protože číst zmrzlyna u cukrárny na tabuli je příšerné a jeden jazyk cizí, nejlépe anglický. Bývala kolegyně se ve 40 byla schopná obstojně naučit třetí jazyk v obchodním styku během tří měsíců. Protoze to potřebovala a používala intenzivně denně. Dobrovolnost tedy ano, ale povinnost ne.… Číst vice »

Hana Rybnická
Hana Rybnická
20 dní před

Dovolila bych si ještě opravdu poslední komentář k věci. Osobně jsem názoru, že důvod pana ministra školsrví pro návrh zákona byl spíše v myšlence vyhovět voličům, než vážná starost o demokracii školáků. Procházím Českem a hovořím s rodiči (často) a s pedagogy (k věci také často),rodiče jsou všichni (ne převážně, ale všichni) názoru, že jeden cizí jazyk stačí, s angličtinou se všude domluví. Pedagogové jsou z toho dost neštastní, právě ti, kteří se zasazují o školní výměny atp. Žiji v zahraničí, tam jsem se s takovým názorem rodičů ještě nesetkala . Naopak,samozřejmě dva povinné cizí jazyky vítají, pokud možno ještě… Číst vice »

Hana Rybnická
Hana Rybnická
19 dní před

A proč byste ten článek měla smazat? demokracie je diskuze řekl přece Masaryk, jen nedodal že diskuze je něco kontroverzního. Vy máte své zkušenosti a já moje.

Tomáš Vodvářka
Admin
20 dní před

Pominu onen citát o počtu člověků a jazyků. Nicméně – v dnešním světě je jedinec bez angličtiny v podstatě ztracen (nejde-li o pecivála, který jezdí jen na Velké Dářko na dovolenou a do Rakous se nevydává ani za nic). Jde o základní dorozumívací jazyk a mám za to, že to dnešní mladí lidé už celkem chápou.Pokud se chtějí třeba naučit hrát nějaké hry na PC, tak tu angličtinu potřebují. Takže angličtinu už tak úplně za cizí jazyk nejde považovat. Pokud bych měl k tomu co říci, tak aspoň nějaký základ dalšího jazyka je užitečný, ona záchranná znalost jazyka (říci, že… Číst vice »

Vladimír T. Gottwald
Vladimír T. Gottwald(@vladimirgottwald)
19 dní před

Máš opět naprostou pravdu, Tome. A dnešním mladým onu možnost získat ve škole alespoň základní schopnost komunikovat světovým jazykem trochu závidím. Samozřejmě je možné se něco naučit i později, za chodu, nic jiného ostatně nezbylo ani mně, když jsem byl obsazen do cizojazyčných rolí, ale pro jistotu jsem měl v zásobě formulaci, již jsem užíval, když mi režiséři chtěli dát v angličtině nějakou připomínku. To jsem jim promptně odtušil: „I beg your pardon, but when I do speak english, don’t understand myself.“. 😉 Já se pohříchu holt učil rusky. A protože jsem na gymplu byl na přelomu šedesátek a sedmdesátek,… Číst vice »

Last edited 19 dní před by Vladimír T. Gottwald
Hana Rybnická
Hana Rybnická
20 dní před

Ten výrok tom kolik jazyků umíš tolikrát jsi člověkem pochází od jakéhosi Johanna Wolfganga Goethe, dle autorky článku tedy blbce a rasistu. Možná tím, že se paní autorka nikdy neučila němčinu a nestarala o nějakou cizojazyčnou literaturu. Což asi Goethe myslel, číst literaturu v originále (nebo alespon o ní něco vědět) je přece jen něco jiného.A po svých cestách tenkrát do exotické Italie by třeba uvítal nějaké znalosti místního jazyka. V okolních státech jsou již po desetiletí ne-li déle dva cizí jazyky dítkám školou povinných, samozřejmostí, volba dalšího je dobrovolná, asi tak jak to navrhuje ministr školství – tento jen… Číst vice »

Hana Rybnická
Hana Rybnická
20 dní před

Pokud vím tvrdí znalci že se jazykové schopnosti vyvíjí u dětí mezi druhým a čtvrtým rokem živora. Pokud se na dítě v tomto období mluví několika jazyky utvrdí se schopnost tyto ovládat, samozřejmě později s pomocí teoretického vzdělání, praxe atp. V dnešním a budoucím světě neomezených možností, jak pracovních tak i soukroých bych si nikdy netroufla tvrdit, že (dnešní) dítě nebude mít možnost využít jazykových znalostí, které obdrží v dětství. BA naopak, Znám dost lidí, které v dospělosti moc mrzí, že se jazykům nevěnovali dříve. Ta prastará věta má své opodstatnění.

Hana Rybnická
Hana Rybnická
20 dní před

klukovi — a co tak za pár let dobře placené pracovní místo v Hamburku? Jen náhodou město ze kterého pochází přítelkyně kterou má rád?

Michaela Klímová
20 dní před
Reply to  Hana Rybnická

Motivován přítelkyní dožene němčinu rychlostí blesku. 🙂

Hana Rybnická
Hana Rybnická
20 dní před

..a mámě řekne proč jsi mně nenechala chodit do němčiny již ve škole….

Hana Rybnická
Hana Rybnická
19 dní před

Paní Kielbergová „nařízeno“ to už máme, totiž děti mají „nařízeno“ chodit do školy. Já vlastně jen přemýšllím proč je to v CZ takový problém a v zahraničí to vidí spíše jako šanci. A trochu mi to připadá jako ochuzení společnosti.

Michaela Klímová
20 dní před

🙂 Kolik jazyků znáš – tolik světů se ti otvírá, říkám spíš já. Raději jeden a pořádně. Určitě to není krok zpět.

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial