K útoku na obchodní loď v Ománském zálivu

Ačkoli je to od České republiky, jejíž obyvatelé mají plnou hlavu starostí s pandemií, hodně daleko, vyvolává tento incident vážné znepokojení. Bezdůvodný útok na civilní plavidlo nelze vnímat jinak než jako gangsterskou provokaci.

Kdo za ní ale stojí?

Nejprve co se vlastně stalo. Ve čtvrtek 25. února večer se ozval na lodi MV Helios Ray výbuch. Jde o nákladní plavidlo typu Roll-On/Roll-Off Ship, obří loď určenou pro přepravu kolových vozidel, většinou osobních automobilů. Helios Ray pluje pod bahamskou vlajkou, nicméně je součástí flotily izraelské společnosti Ray Shipping Ltd., kterou vlastní izraelský byznysmen Abraham Ungar.

Loď se v době výbuchu nacházela v Ománském zálivu. Mířila ze saúdského Dammamu do Singapuru. Podle televize Al Jazeera poté, co v několika přístavech v Zálivu vyložila náklad osobních automobilů (obr. 1).

Při prvotním ohledání bylo zřejmé, že nedošlo k výbuchu na samotné lodi, ale že poškození způsobil vnější útok. Podle dosud známých informací, o nichž informuje portál The Times of Israel („Blaming Iran, security officials said to back response to blast on Israeli ship“/27. 2. 2021), jsou na obou stranách lodi obrovské díry; naštěstí nad čárou ponoru, což plavidlo nevyřadilo z provozu, ale umožnilo mu doplout k nezbytným opravám do dubajského přístavu. Motor zasažen nebyl. Objevily se i (nezávisle neověřené) snímky ukazující rozsah poškození. Štěstí v neštěstí: nikdo na lodi nebyl zraněn.

Navštívil jsem web Vesselfinder.com, který monitoruje pohyb lodí na světových mořích; z obrázku 1 níže je zřejmé, kde všude loď Helios Ray v minulých dnech kotvila (více v textu pod obrázkem).

… obr. 1/Přístavy, v nichž kotvila loď Helios Ray od 22. února 2021. Postupně Khalifa Port v Abú Zabí, Hamad v Kataru, Al Muharraq na Bahrajnu a posléze Dammam v Saúdské Arábii. Odtud se vydala dom Singapuru, kam měla připlout 5. března. Incident z 25. února ale její program změnil. Místo do Singapuru se v Ománském zálivu musela otočit a zamířit do Dubaje ke kontrole a opravám. (Zdroj: Vesselfinder.com)

Zbývá odpověď na klíčovou otázku, kdo poškození lodě způsobil. Stále více relevantních hlasů v Izraeli – bezpečnostní experti, v sobotu 27. února v televizi KAN 11 ministr obrany Gantz a o den později náčelník generálního štábu armády genpor. Avi Kochavi – se kloní k tomu, co se od počátku jevilo jako nejvíce pravděpodobné: že za útokem stojí Írán, zřejmě jeho Revoluční gardy. Pokud by tomu tak skutečně bylo, jedná se o provokaci, která jistě nezůstane v pravý čas bez odezvy. Byla by to nejen provokace, ale také další důkaz, že íránský režim je tím, kdo destabilizuje situaci v regionu a že protiíránská aliance sunitských arabských zemí nebyla vytvořena „pro srandu velbloudům“.

Zajímavý postřeh nabídla ve své zprávě o incidentu zmíněná Al Jazeera („Israeli-owned vessel docked in Dubai after mysterious explosion“/28. 2.) Cituje íránské prorežimní noviny Kayhan, podle nichž bylo plavidlo „možná na špionážní misi v regionu“. Důkazy samozřejmě veškeré žádné. Pokud by ovšem útok provedl Írán, dávaly by takovéto „hlášky“ smysl.

Incidentem se samozřejmě zabývají nejvyšší izraelská místa, do Dubaje mezitím odcestovala skupina izraelských bezpečnostních odborníků, aby se s rozsahem a druhem poškození lodě seznámila.

Abychom ale nevybočili z rámce objektivity, musíme dodat, že existují hlasy, které izraelskou verzi zpochybňují. Například Rus Michail Vojtenko na svém webu Maritime Bulletin píše: málo informací z více zdrojů, neprůkazné fotografie, příliš spekulaci. („Car carrier explosion in Gulf of Oman – photos which prove nothing, plus speculations“/27. 2. 2021) Tento novinář specializující se na námořní dopravu a bývalý navigační důstojník ovšem zapomíná na to, že izraelští představitelé vycházejí také z jiných než otevřených zdrojů. Ze zdrojů tajných služeb, k nimž on přístup bezpochyby nemá. Ostatně, čas ukáže.

 

… obr. 2/ Orientační mapa k článku. Červená čára – cesta z Dammamu směr Singapur a otočka do Dubaje, doplněno žlutou čárou. Da – Dammam, 1 – přístav Muharraq v Bahrajnu, 2 – přístav Hammad v Kataru, 3 – přístav Port Rashid v Dubaji, 4 – přístav Khalifa Port v Abú Zabí. (Podklad: Portál Ynet.co.il)

5 3 votes
Hodnocení článku
Subscribe
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial